Introduktion
Baggrund
Forudsætninger
Materialer
Kursusforløb
Undervisningsform
|
Lær at male som i gamle dage
Kurset henvender sig til den der har lyst til at lære at male dét øjnene ser.
Med andre ord - naturalistisk maleri, indenfor genren, " stilleben " med fokus på blomsteropstillinger.
På kurset vil du mærke den glæde og ro det giver de fleste at beskæftige sig med noget så absolut jordnært og enkelt som det at lade hoved og hånd blive eet. Og du vil få de værktøjer der skal til, for at du selv kan fortsætte med at dygtiggøre dig indenfor genren. |
 |
|
Baggrund
Blomstermaleriet er en kunstform som i forrige og sidste århundrede vandt stor popularitet blandt borgerskabet. Især datidens velstillede fruer kastede sig ud i at forsøge sig med genren.
Det var ikke velset at datidens kvinder udfoldede sig med maleri og de var tilmed forment optagelse på Kunstakademiet.
Derfor modtog mange privatundervisning hos datidens anerkendte mandlige malere og blomstermotiver var blandt de absolut mest foretrukne. Måske fordi denne genre var tilpas feminin til dog at få accept fra hjemmet.
I.L. Jensen dannede skole for mange og har i det hele taget præget den danske blomstermalestil gennem mange årtier.
|
 |
Men i begyndelsen af sidste århundrede er det som om det hele blev glemt.
Nogle kalder det derfor " Den tabte idyl ".
Kurset puster liv i denne genre, med historie, teknik og maleriundervisning.
|
Forudsætninger
Man behøver ingen særlige forudsætninger, for at deltage i, og få udbytte af, mine kurser. Det er interessen der er afgørende.
Mange af mine tidligere kursister havde aldrig haft en pensel i hånden, mens andre har forsøgt sig med forskellige andre genrer indenfor malerkunsten. Men for stort set alle, er det at male blomster i olie, som man gjorde det i guldalderen, helt nyt.
|
 |
|
Materialer
På kurset maler vi med oliemaling. Olie kan være det sværeste at lære at male med, men samtidig den type maling som egner sig bedst til naturalistisk maleri.
Man mærker hurtigt at det at kunne blive ved med at arbejde med malingen, uden at den tørrer inden for et begrænset tidsrum, giver en mulighed for at forfine og ændre, lige så længe man vil, inden man betragter sine penselstrøg som færdige og fuldendte. Derfor lærer man også en hel del i selve processen.
Det er vigtigt at alle starter op med de rigtige materialer. Jeg sørger derfor for materialer til alle kursister.
Hver deltager får stillet malemiddel, maling, palet, træplader, bordstaffeli og pensler til rådighed.
|
 |
I guldalderen malede man ofte blomster på træ. Lærredets struktur kan virke forstyrrende, når man maler noget så småt og detaljeret. Derfor males der også på træ på mine kurser.
Kurset giver en detaljeret beskrivelse af, hvordan man forbehandler træet før man maler sit motiv.
|
Kursets forløb
Kurset starter med en del historie og teknik. Men frem for alt bliver tiden udnyttet til at male, for det er selve arbejdet med penslen man lærer af.
Vi starter med at male en rød rose. Det er der flere grunde til. Dels er det for at aflive myten om, at roser er noget af det sværeste at male og dels giver arbejdet med rosen hele den grundlæggende teknik til det at male blomster.
Når først man har tilegnet sig den viden, jeg giver i arbejdet med rosen, har man hele grundlaget for selv at fortsætte.
Derefter maler man et blomstermotiv efter eget valg. Jeg har forskellige forlæg som man kan vælge iblandt. Når denne del af kurset starter foregår resten af undervisningen individuelt, hvor jeg vejleder hver enkel kursist.
|
 |
Vi samler op med mere teknik og generelle spørgsmål i forbindelse med måltiderne.
Kurset er koncentreret og der er meget viden der skal tilegnes på relativt kort tid.
På et weekendkursus kan man forvente at få nok nødvendig viden om teknikken bag blomstermaleriet, til selv at komme videre.
|
Tanker bag undervisningens form
Jeg er overbevist om at, alle mennesker kan meget mere end de selv er klar over. Det er denne overbevisning der danner grundlag for min undervisningsform.
Kurset afholdes både som et koncentreret weekend-kursus med ophold og forplejning og som en kursusrække hvor vi mødes et antal gange over en periode.
|
 |
|
|